E-bike techniek

In de afgelopen jaren heeft ontwikkeling van de techniek van elektrische fietsen een vlucht genomen. De ene na de andere technische ontwikkeling volgt elkaar op. Naast de diverse ontwikkelingen op het gebied van aandrijftechnieken, verandert er ook veel op het gebied van veiligheid en connectivity.

Wij zijn bij Van Helden Tweewielers op de hoogte van de alle noviteiten op het gebied van e-bike techniek. Regelmatig volgen we trainingen van Bosch eBike Systems om up-to-date te blijven. Wil jij meer weten over de nieuwste technieken? Kom eens langs in onze showroom, wij informeren je graag!

E-bike techniek: motoren

Voorwielmotor

In de goedkopere prijsklasse is een e-bike meestal voorzien van een voorwielmotor. Het nadeel van deze motor is dat hij relatief laat op gang komt. Bovendien heeft hij moeite met verschillende wegdekken zoals zandwegen, veel bladeren op de weg en winterse omstandigheden. Zoek je een betaalbare elektrische fiets voor normaal dagelijks gebruik? Dan is een e-bike met voorwielmotor een prima optie. Wij hebben fietsen met voorwielmotor van de merken Cortina, Gazelle en Giant.

Middenmotor

Dit type motor is het meest geliefd bij e-bike gebruikers. Een middenmotor drijft het achterwiel aan. In tegenstelling tot een voorwielmotor, slaat de middenmotor gelijk aan zodra je begint met trappen. De krachtsensoren van de motor staan afgesteld op de kracht van de trapper, zo biedt hij altijd de juiste ondersteuning. Het grootste voordeel van de middenmotor is de balans. Doordat het gewicht van de motor laag ligt en gelijkmatig is verdeeld, is het fietsen een stuk stabieler. Een fiets met middenmotor heeft wel een iets hogere instap dan een normale fiets. Wij bieden diverse merken aan met middenmotor.

Achterwielmotor

Een elektrische fiets met achterwielmotor is uitgerust met een derailleur versnelling. Dit maakt dit type e-bike ideaal voor het fietsen in een heuvelachtig landschap. Het nadeel van een e-bike met achterwielmotor is de gewichtsverdeling. Het zwaartepunt van de fiets bevindt zich aan de achterkant, wat het lastig maakt om de fiets te verplaatsen. Daarnaast is het moeilijk om de achterband te vervangen, dit kan eigenlijk alleen een specialist voor je doen. Niet ideaal als je onderweg een kapotte achterband krijgt.