Het RODI-onderzoek van BOVAG Fietsbedrijven heeft dit jaar niet één, maar twee winnaars opgeleverd. Gazelle, vorig jaar ook op het hoogste schavot, deelt dit keer de eer met Riese & Müller.

Ieder jaar wordt door de hele fietsenbranche uitgekeken naar de uitkomsten van het Relatie Onderzoek Dealer Importeur, afgekort RODI. Het onderzoek geeft jaarlijks inzicht in de samenwerking tussen dealers en importeurs en is voor velen een belangrijke graadmeter. Het was voor het eerst dat twee fabrikanten de ereprijs deelden.

Ewoud van Leeuwen (Commercieel Directeur van Gazelle) was vanzelfsprekend blij met de uitverkiezing, de tweede op rij. Hij feliciteerde mede-winnaar Dimitri Hartenberg, Sales Manager Benelux van Riese & Müller. Van Leeuwen: “Het is goed dat er concurrentie is, dat daagt je uit om nog beter je best te doen. We hebben hard gewerkt, zijn met de uitkomsten van het vorige onderzoek aan de slag gegaan. En dat is maar goed ook, anders waren we nu tweede geworden.”

Riese & Müller deed pas voor de tweede keer mee aan de verkiezing, als nieuwkomer eindigde het Duitse merk vorig jaar op de tweede plaats. Dimitri Hartenberg: “We ervaren dit als een enorme waardering vanuit de dealers. We zijn in de laatste tien jaar zowel qua werknemers als het aantal verkochte fietsen enorm gegroeid, maar het aantal dealers is vrijwel gelijk gebleven. Dat we wel flink in die partnerships geïnvesteerd hebben, krijgen we nu terug als een mooi rapportcijfer. Dat is fijn.”

Bekendmaking op B2B FESTIVAL 2025

Maarten Mastop, branchemanager BOVAG Fietsbedrijven, maakte de winnaars maandagochtend tijdens een ledenbijeenkomst in de Brabanthallen bekend. Op de tweede dag van het B2B FESTIVAL was een groot aantal BOVAG-leden naar Den Bosch afgereisd om de beursdag af te trappen met de vergadering.

Hoge respons vanuit tweewielerzaken

Voor het RODI-onderzoek werden 13 merken ‘uitgevraagd’ bij 1663 dealers. Dat leverde 1299 beoordelingen op, 9,7% meer dan vorig jaar. Opvallend was dat de beide winnaars een ongekend hoog cijfer scoorden, een 8. Runner-up Trek, de grootste stijger qua cijfer, zat daar met een 7,8 maar net onder. Het gemiddelde waarderingscijfer van de 13 merken was een 7. Opvallend was dat veel dealers beter te spreken zijn over de informatievoorziening door hun leveranciers, gemiddeld hadden ze daar een 7,5 voor over.

Aandachtspunten

Maarten Mastop constateerde namens BOVAG Fietsbedrijven wel dat er een aantal aandachtspunten zijn. Met name het nakomen van bestellingen en levertermijnen is een kritiek punt. “Dat er op dat punt in coronatijd slechts een 4,1 werd gescoord, was wel te begrijpen. Maar nu is dat cijfer, met 5,8, nog altijd best wel laag. Dat is, zeker gezien de voorraden, best bijzonder.”

Winstgevendheid merken

Op vragen over de winstgevendheid van de merken waar men dealer van is, kwam naar voren dat bij 33% van de dealers de winstgevendheid is gedaald. Voor 22% geldt dat zij juist hun winstmarges hebben weten te vergroten. Mastop: “Dealers hebben vanzelfsprekend een gezonde marge nodig voor een gezond bedrijfsmodel. Wij vinden dat dit wel een punt van aandacht moet zijn.”

Mastop zag bovendien dat meer dealers aangeven dat zij de collectie van hun merken “als niet passend ervaren. Het cijfer is de laatste jaar van 7,3, via 7,1 naar een 7 gedaald. Dat is natuurlijk nog altijd een voldoende, maar het is wel een negatieve trend.” Mastop riep de fietsfabrikanten op hun oor meer te luister te leggen bij de dealers. “Retailers hebben natuurlijk toch veel kennis van de markt, zij weten wat de consument vraagt.”

Bron: NieuwsFiets.nu