Met de start van de herfst en winter is het ‘s avonds weer een stuk vroeger donker. Extra belangrijk dus om er als fietser voor te zorgen dat je goed zichtbaar bent. Uit onderzoek in opdracht van Gazelle* blijkt toch dat dit wel eens mis gaat: 45% van de Nederlanders zegt dat ze wel eens bijna een fietser hebben aangereden, omdat deze geen fietsverlichting had in het donker. 9% zegt zelf ooit bijna te zijn aangereden omdat ze geen fietsverlichting hadden, onder jongeren ligt dit percentage hoger, namelijk 17%.

Uit het onderzoek van Gazelle blijkt dat de meeste Nederlanders zich bewust zijn van het belang van goede fietsverlichting. 92% vindt fietsen in het donker zonder licht gevaarlijk en 83% zegt dat ze nooit in het donker fietsen zonder fietsverlichting. Opvallend is wel dat jongeren hier lakser mee omgaan: van de Nederlanders onder de 35 zegt ‘slechts’ 65% dat ze nooit zonder verlichting in het donker fietsen.

Fietslamp kapot

Als mensen geen fietsverlichting hebben, zijn dit de meest genoemde redenen:

  1. 37% heeft wel eens geen fietsverlichting omdat hun fietslamp kapot is
  2. 12% vergeet wel eens om fietsverlichting te gebruiken
  3. 10% heeft geen fietsverlichting omdat deze gestolen is
  4. 4% vermijdt fietsverlichting vanwege de extra inspanning door het dynamo van de fietslamp
  5. 3% vindt dat ze geen fietsverlichting nodig hebben

De kapotte fietslamp is dus de voornaamste reden voor het ontbreken van fietsverlichting. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste mensen (79%) hun fietslamp direct laten repareren als ‘ie kapot is, maar sommigen (15%) wachten daar maanden mee, en hebben al die tijd geen werkende fietslamp.

Wat nog zorgelijker is, is dat 15% wel eens de zaklamp van hun telefoon als fietslamp gebruikt. Maar dat kan gevaarlijk zijn, want je hebt dan niet beide handen aan het stuur én het felle licht op ooghoogte kan tegenliggers verblinden.

Asociaal

Fietsers die zonder licht de weg opgaan in het donker, blijken een grote ergernis van Nederlanders. 81% van de Nederlanders vindt het asociaal als iemand zonder licht door het donker fietst. Op dit moment is de boete voor het ontbreken van fietsverlichting in het donker 60,- euro, maar als het aan de meerderheid van de Nederlanders ligt, gaat dit bedrag omhoog. Bijna 60% van de Nederlanders vindt dat er hogere boetes moeten komen voor het fietsen zonder fietslamp in het donker.

Verkeersveiligheid en zichtbaarheid van fietsers zijn voor Gazelle belangrijke thema’s waarop het bedrijf graag innoveert. Neem de Gazelle Avignon C8 HMB e-bike, uitgerust met verlichting die fietsers dag en nacht beschermt. Want of het nu dag of nacht is, de Avignon C8 HMB is ontworpen met het oog op optimale veiligheid. De dagrijverlichting op deze e-bike vervult zijn taak onafgebroken. Daarnaast beschikt de Avignon over een krachtig voorlicht (70 lux), naadloos geïntegreerd in het spatbord. Hierdoor wordt niet alleen de weg goed verlicht, maar blijf je ook zelf goed zichtbaar voor andere weggebruikers.

Wat de Avignon echt bijzonder maakt, is het achterlicht dat slim is geplaatst in de drager. Hierdoor ben je niet alleen van achteren goed zichtbaar, maar dankzij de strategische plaatsing ook vanaf de zijkant. Deze 360-graden zichtbaarheid verhoogt niet alleen je eigen veiligheid, maar draagt ook bij aan de veiligheid van anderen op de weg.

Verlichting Gazelle Avignon

Bron: Gazelle

*Onderzoek uitgevoerd door Markteffect in oktober 2023 onder N=1.049 Nederlanders.