In de eerste helft van dit jaar is het aantal leasefietsen bij VNA-leden met 11 procent gegroeid. Het leasefietsenpark van leden van de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) groeit hierdoor naar bijna 80.000 stuks en de verwachting is dat de groei verder zal toenemen.
In absolute cijfers groeit het fietsleasepark bij VNA-leden in de eerste helft van 2024 met 7.936 fietsen naar 79.729*. Dat zijn er 11,1 procent meer dan eind 2023. Het was vooral in het tweede kwartaal van 2024 dat de groei versnelde. Kijkend naar het soort leasefietsen, dan valt op dat vooral de elektrische leasefietsen populair zijn. Tot en met juni klimt dit deel met 12,4 procent naar 63.492 fietsen. Het deel klassieke (niet-elektrische) fietsen stijgt in dezelfde periode met 6 procent.
Ontwikkeling groei aantal leasefietsen
Kwartaal | Totaal aantal leasefietsen |
Q1 2023 | 56.225 |
Q2 2023 | 61.345 |
Q3 2023 | 67.139 |
Q4 2023 | 71.793 |
Q1 2024 | 74.607 |
Q2 2024 | 79.729 |
Bij deze cijfers zijn de andere mogelijkheden voor een fiets van de zaak niet meegeteld. (Zoals bijvoorbeeld: het kopen van een fiets van de zaak met belastingvoordeel, of het kopen van een fiets van de zaak met een renteloze lening.)
Meer dan helft is private lease
Met de toename van het aantal leasefietsen in de eerste helft van 2024 zet de groei door. Wanneer het aantal van het tweede kwartaal dit jaar met 2023 wordt vergeleken, dan is het park van leasefietsen met 30% gestegen. Daarbij ziet VNA de belangstelling toenemen bij zowel particuliere als zakelijke afnemers, hoewel de vereniging bij deze halfjaarcijfers geen onderliggende cijfers bekend maakte. In de afgelopen kwartalen viel namelijk op dat voor private lease aan sterke opmars bezig is. Waar de verhouding in het leasepark drie jaar geleden nog rond de 40 procent particulier en 60 procent zakelijk lag, neigt deze nu meer naar 60-40 (60 procent particulier – 40 procent zakelijk).
Liggen nog kansen
“De populariteit van fietslease neemt nog steeds toe. En we verwachten dat de groei nog zal toenemen”, zegt VNA-voorzitter Renate Hemerik. “Verdere vereenvoudiging van fiscale regels kan meer mensen richting fiets bewegen. Zo gaat een fiets van de zaak niet voor iedereen goed samen met de onbelaste reiskostenvergoeding. We hopen samen met de overheid fietslease in de toekomst nog aantrekkelijker te kunnen maken, zodat er nog meer groene kilometers kunnen worden gemaakt.”
VNA dekt groot deel van de fietsleasemarkt
Alle VNA-leden samen beheren ruim 90 procent van de leasemarkt voor personen- en bestelauto’s, waarbij meer dan de helft ook leasefietsen aanbiedt. Die worden geregistreerd door VNA. Onder deze leasemaatschappijen vallen aanbieders zoals Friesland Lease, Volkswagen Pon Financial Services, Arval, MHC Mobility en VWPFS. Hierdoor wordt een groot gedeelte van de fietsmarkt afgedekt.
Toch hebben deze cijfers nog een ‘blinde vlek’, waardoor de exacte aantallen leasefietsen in Nederland onbekend zijn. Niet duidelijk is namelijk wat er eventueel nog buiten de VNA aan leasefietsen wordt aangeboden. Tegelijkertijd mag je gezien de dekking van deze maatschappijen in de fietsenbranche – bijna tweederde van hun aangesloten leasemaatschappijen biedt tweewielers aan – ervan uitgaan dat hun cijfers een goede indicatie geven van de trend bij leasefietsen via de vakhandel.
Fiets leasen
Wil jij een fiets van de zaak aanbieden aan jouw medewerkers? Wij helpen je graag met het opzetten van jouw zakelijke fietsplan! Neem eens contact met ons op voor meer informatie.
* Bron: Tweewieler.nl